• Martin Rumler

Největším nešvarem herců je stud a málo naslouchání partnerovi

O semináři Herec a režisér lektora Jana Holce


Režisér, někdejší amatérský divadelník a dnes umělecký šéf Divadla Petra Bezruče v Ostravě Jan Holec vede letos na Jiráskově Hronově seminář HaR (Herec a režisér). Kde jsou hranice režijní a kde herecké práce? Jak se může herec stát aktivním partnerem režiséra? Čím může režisér herce správně motivovat? Co může režisér po herci požadovat a co mu musí či může dát?


„Chci, aby se herci a herečky mohli potkat s režiséry, a zaměřit se na jejich vzájemnou spolupráci,“ říká Honza s tím, že se chce s frekventanty soustředit na to, kde je hranice odpovědnosti a tvůrčího přístupu jednotlivých složek. „Jak mají režiséři hercům správně pojmenovávat motivace a zadání, aby byli konkrétní,“ přibližuje.


V semináři se Holcovi sešlo osmnáct seminaristů a seminaristek. „To je docela hodně, takže musíme pracovat ve skupinách a je těžké udržet pozornost. Ideál by byl o něco méně frekventantů,“ přiznává Honza.


Při práci vychází ze dvou bodů. „Mám za to, že největším hereckým nešvarem je stud a druhým pak, že se herci neposlouchají. Snažíme se naučit se poslouchat a vnímat vzájemné impulsy a reagovat na ně. Jsou to jednoduchá cvičení postavená na partneření,“ vypraví lektor. Zatím nejsou cvičení postavená na textu, ale v okamžiku, kdy tento článek čtete, už by se ke konkrétním textům měli frekventanti dostat.


Při práci Honza Holec využívá postupy, které dal dohromady americký pedagog herectví Sanford Meisner. „Má jednoduchá cvičení, která jsou postavena na opakování replik přicházejících od partnera. A ve chvíli, kdy ucítím impuls, který mi dovolí, aby v dialogu nastala změna, tak ji mohu udělat. Vypadá to velice jednoduše, ale sami seminaristé připustili, že je složité udržet koncentraci a být vnímaví a poslouchat se,“ říká Holec.


To ostatně potvrdily i seminaristky Jana s Radkou, které si práci s Honzou pochvalují. „Nedělat nic, jednat, až když opravdu přijde podnět, je strašně těžké,“ svěřuje se Jana.


Výsledkem práce v semináři nebude obvyklá předváděčka na závěr Jiráskova Hronova. „Soustředíme se na proces tvorby divadla, tím pádem pro nás nějaký výsledný tvar není důležitý nebo žádoucí. Záleží nám na fázi komunikace během zkoušení,“ uzavírá Honza.


Kdo je kdo

Jan Holec

  • od srpna 2019 umělecký šéf Divadla Petra Bezruče v Ostravě

  • absolvent oboru činoherní režie na DAMU

  • založil generační Divadlo Spektákl

  • věnuje se především klasickým dramatickým textům či námětům, ve kterých se snaží dojít k moderní či současné interpretaci. Mnohdy tak jde cestou adaptace původního dramatického či prozaického díla.

  • působil i jako amatérský divadelník


Sanford Maisner

  • byl jedním z nejvlivnějších učitelů herectví ve Spojených státech amerických ve 20. století.

  • zakládající člen The Group Theatre

  • jeho systémem výuky prošli například Grace Kellyová, Joanne Woodwardová, Gregory Peck, Peter Falk, Diane Keatonová, Jon Voight nebo Robert Duvall.

  • byl vedoucím talentového programu studia Twentieth Century Fox

  • „Pokud získáte herce, kterého učil Sandy Meisner, byl jste požehnán,“ řekl o něm herec, režisér a spisovatel Elia Kazan

  • „To, co od vás chtěl, bylo upřímné jednání... Dokázal komunikovat a důkazem toho je množství lidí, kteří během čtyřiceti let vyšli z jeho školy,“ prohlásil herec Gregory Peck.


Martin Rumler


14 zobrazení

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše