• Martin Rumler

Nehraj!


Seminář HJ jako Herecké jednání

Ještě v pátek ráno to vypadlo, že tento článek bude o semináři, který vede režisér Štěpán Pácl. V pátek odpoledne už ale bylo jisté, že změna je život a nemoc se neptá. A tak se vedení semináře Herecké jednání ujali pedagog herectví a dramaturg Miroslav Ondra a režisér Mikoláš Tyc.



Spolu s patnáctkou frekventantů se snaží najít cestu k jednání, a to nikoli primárně slovem, ale pohybem, gestem, výrazem ve tváři. „Jediné, co jsem věděl o koncepci, bylo, že jde o herecké jednání. Vůbec jsem netušil, co má Štěpán v plánu. Ale tím, že jsem pedagog herectví, chtěl jsem dodržet zadání, tedy herecké jednání. Čím déle pracujeme, tím víc se mi ukazuje, že jsem zvolil zajímavou cestu. Vůbec nemám potřebu se dostávat do jiných žánrů,“ popisuje Ondra, když ho přicházíme navštívit.


„Znala jsem Štěpána až letos od Pikniku Volyně, takže jsem neměla žádná nová očekávání,“ říká seminaristka Kristýna. Proto náhlou změnu přijala v klidu. „Navíc Miroň se mi moc líbí lidsky,“ přiznává.


V učebně jsme svědky cvičení, které mají potlačit slovo a učit seminaristy jednat pohybem, gestem. A také na nějakou akci kolegy reagovat. „Zkuste na podnět partnera reagovat něčím neočekávaným, třeba i protichůdným,“ nabádají oba pedagogové. A během chvíle se před našima očima odehrávají interakce, z nichž dokonce můžeme vyčíst i jistý příběh, dění, konflikt. „Hledejme vztah, ten je důležitý v jevištní tvorbě. Divák musí poznat, jaké mají jevištní postavy mezi sebou vztah,“ upozorňuje Týc.


Nehraj. To je důležité slovo, které čas od času při cvičeních zaznívá. Seminaristé mají sázet na instinkt, intuici a nikoli racionální herecký projev.


I proto se ještě i ve čtvrtek drží dále od slova. „Snažíme se oddělit od sebe jednání slovem a jednání pohybem. Ukázalo se nám, jak je pro lidi přirozené jednání slovem, že na to ostatní zapomínají. Proto jsme slovo ze semináře doposud vytěsňovali,“ říká Miroslav. Proto vidíme cvičení a etudy, které využívají pohyb, gesto.



„Je to vlastně skvělé, uvědomit si, že na jevišti hraje důležitou roli každá složka, kromě slova i pohyb, gesto. Zjistila jsem, například na představení Hamleti, že si víc všímám detailů a víc jsem si to užila,“ těší se z náplně semináře Kristýna.


Patnáctka seminaristů totiž nepracuje s konkrétními dramatickými texty, žádné s sebou nemají, žádné se neučí. „Nic takového, snažili jsme se to omezit na pohyb, kontakt, pohled. Na spolupráci s partnerem. Teprve teď si na nějakých cvičeních chceme zkusit zapojit slovní projevy. Ale naprosté minimum, jednoduché věty,“ popisuje Mikoláš. Výsledkem by mělo být zjistit, nakolik ovlivní práci, když je text připojený.


I beze slov je vidět, jak spolupracující dvojice dokážou po chvíli hledání, reakce jeden na druhého a hlavně bez jakékoli předchozí domluvy dojít během chvíle k takřka ucelenému vzájemnému vztahu. Milostnému, kolegiálnímu, možná i rodinnému. Zároveň se učí vnímat prostor, protože při cvičení, která vidíme, jsou zapojeny všechny dvojice či trojice a prostor mají jen jeden. Židli využije jeden pár, aby se během chvíle stala dočasnou rekvizitou jiné dvojici. Fascinující i obyčejné zároveň.


„Je zajímavé, že jakmile zapojí herec, profesionální i amatérský, slovo, zapomene často na jednání pohybové, ztuhne,“ loučí se s redakční návštěvou Miroslav Ondra.




17 zobrazení

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše